Cochabambassa tulimme umpikujaan –
emme tienneet mihin suuntaan jatkaa. Lähteäkkö Santa Cruzin
suuntaan, itään, kohti kuumaa ja kosteaa alamaata, etelään Toro
Toron luonnonpuistoon vaiko länteen kohti Chulumanin maailman
vaarallisimpia teitä ja ylämaaviidakkoa. Lopulta lähdimme yhdessä
tuumin Jesuksen ja Diegon kanssa itään, kohti Santa Cruzia, Villa
Tunarin kylään lähelle merenpintaa, jossa lämpöasteita on
luvattoman paljon. Matkaa on vain 150 km, mutta koska tie on kapea ja
on vuori ylitettävänä, kestää matka arviolta noin neljä tuntia.
On uskomatonta, että tie kahden maan suurimman kaupungin (Santa
Cruzin ja La Pazin) välillä on niin kapea, että siinä hädin
tuskin pääsee auto ohittamaan, ja tie on täynnä bussi- ja
rekkaliikennettä, jotka hidastavat matkan kulkua. Kuten arvata
saattaa, onnettomuuksia sattuu, ja nytkään ei säästytty
vahingotta. Noin kolmen tunnin matkan jälkeen bussi pysähtyi pitkän
autoletkan päähän, ja lyhyen selvityksen jälkeen saimme kuulla,
että on sattunut onnettomuus, joka on tukkinut tien. Paikallisen
miehen mukaan voi olla, että joudumme viettämään yömme parkissa.
Päätimme istahtaa vieressä olevaan baariin oluelle, jonne
paikallinen mies seurasi meitä. Ilma oli kuumankostea, satoi vettä,
alkeellinen baari oli täynnä hyönteisiä. Yksi perhonen oli minun
kämmentä suurempi ja kun katselin sitä lähempää mies huikkasi:
“älä vain koske siihen, tuo perhonen laskee munansa ihmisen ihon
alle, josta niistä kehittyy toukkia, todella kivuliasta”, ja
näytti haavoja käsissään, joista on joutunut poistamaan
jättiläisperhosen toukkia. Mies alkoi kertomaan ihmeellisiä
tarinoita, ja myös kertoi, että kylä jonne olemme matkalla, on
hyvin kallis, ja voisimme mennä tämän kotiin yöksi, jossa hän
asuu yksin ja hänellä on yksi huone tyhjänä. Jokin ei täsmännyt
ja päätimme hylätä tarjouksen. Kun matka neljän tunnin odottelun
jälkeen jatkui ja saavuimm Villa Tunariin, havaitsimme, että
ensimmäisessä kysymässämme yösijassa peti kustansi vain kaksi
euroa, joka oli tähän mennessä halvin löytämämme yksityisen
huoneen hinta, epäilymme osoittautuivat todeksi: ehkäpä tällä
miekkosella oli pahoja taka-ajatuksia.
Yö sujui ilmastoimattomassa 30-
asteisessa huoneessa vilkkaasti liikennöidyn tien varrella ilman
äänieristeitä nihkeästi, mutta aamu valkeni upeana. Sade oli
väistynyt ja havaitsimme saapuneemme todelliseen viidakkoon –
viidakkoa jatkui kaikkiin suuntiin kumpuilevana vuoristona ja
horisontissa siinti myös lumihuippuisia vuoria. Jo aamulla
lämpöasteita oli ainakin 30, kun menimme ostamamaan torilta
vastapuristettua mehua aamupalaksi suunnitellen sitä, miten pääsemme
halvimmiten syvemmälle viidakkoon. Lopulta päätimme ottaa taksin
kohti Isiboro-Sécure luonnonpuistoa, joka on osa amatsonin sademetsää.
Pysähdyimme noin puolen tunnin matkan jälkeen (joka kustantaa
taksilla noin 4 euroa) kasvitutkimuskeskukseen, jossa kyselimme,
minnekköhän täällä voisi pystyttää teltan. Meitä tervehti
apina ja pari coatia, jotka yrittivät varastaa
hedelmiämme. Meidät opastettiin noin kilometrin päähän joen
varrelle, jonka laguunilla voisimme turvallisesti telttailla. Nyt
olimme jo keskellä viidakkoa, jossa emme kuulleet minkään
ajoneuvon ääniä, sen sijaan metsä oli täynnä papukaijojen
huutoa, sammakoiden kurnutusta ja sirkkojen siritystä apinoiden
pomppiessa oksalta toiselle. Joen vesi oli mukavan vilvoittavaa
tuskallisen kuumassa ja kostessa ilmastossa. Pystytimme teltan ja
lilluimme joessa koko päivän.
Näkymä aamulla hotellihuoneesta |
Illalla Jesus ja Diego lähtivät
etsimään lähimmästä kylästä ruokaa minun ja Ezequielin
kohentaessa nuotiota. Oli kulunut jo neljä tuntia ja oli
säkkipimeää, mutta Jesuksesta ja Diegosta ei kuulunut mitään.
Minua ei myöskään houkutellut lähteä vaeltamaan pimeään
viidakkoon, ja meidän laguunille päästäkseen on lisäksi
ylitettävä joki kahlaten. Kun olin jo varma, että pimeän
yllättäessä he olivat päättäneet jäädä kylään yöksi,
kuului metsästä huutoja ja lähdimme taskulamppujen kanssa etsimään
heitä johdattaen leiriin. He olivat joutuneet liftata 20 km
lähimpään kylään, jossa edes myytiin jotain – spaghettia,
purkkisardiineja ja tomaatteja. Yö sujui tarinoita kertoen, kitaraa
soittaen ja viidakon mieletöntä öistä meteliä kuunnellen.
Yöllä minulle tuli mielettömän
huono olo. Liekö yhdistelmä kuumaa ilmastoa, aurinkoa ja
ei-niin-puhdasta vettä. Aamulla pakkasimme siis kamamme ja aloitimme
matkan kohti kylää. Pahavointisena ei ollut hääviä kävellä
ensin noin 3 kilometriä päätielle, josta liftasimme lava-auton,
jonka lavalla pääsimme kylään, sillä siellä ei kulkenut takseja
tai julkista liikennettä. Seuraavat kaksi päivää vietin
samaisessa ilmastoimattomassa kovaäänisessä huoneessa toivoen,
että mahatauti menisi ohi. Yhtenä yönä kylässä juhlittiin
lisäksi keskustorin vuosijuhlaa, joka bolivialaiseen tapaan
tarkoitti cumbiaa ja ilotulituksia viiteen asti aamulla huolimatta
siitä, että oli tiistaipäivä.
Kauppatorin vuosijuhlat |
Lopulta olin riittävän kunnossa
jatkamaan matkaa – palasimme Cochabambaan, tällä kertaa vain
kolmessa ja puolessa tunnissa edellisen kahdeksan sijaan. Cochabamba
ei ole sen kauniimpi kuin ennenkään. Päädyimme harhailemaan
valtavaan kauppatoriin, jossa jumituimme musiikkiosastoon.
Musiikkiosasto oli täynnä upeita charangoja, quenoja ja muita
perinteisiä instrumentteja. Mieleeni palasi Humahuaca ja Ricardo
Wilcan musiikki täynnä nostalgiaa. En ole täysin varma miten siinä
niin kävi, mutta kahden tunnin päästä kävelin kohti terminaalia
upouuden charangon kanssa. Näen itseni jo tulevaisuudessa Suomen
ainoana charangistana. Pian olimme istuimme jo bussissa kohti La
Pazia, Bolivian pääkaupunkia.
Tässä vaiheessa kannattaa kiinnittää
huomiota siihen, että Villa Tunarissa oli kuuma, ja Cochabambassakin
lämmin. Meillä oli shortsit ja t-paita. Miettimättä mitään,
nousimme bussiin samoissa vaatteissa. Nukahdin pariksi tunniksi,
kunnes heräsin kylmään viimaan. Olimme nousseet pari tuhatta
kilometriä ylöspäin ja pihalla alkoi olla jo liki pakkasta, joka
tukki sisään vetävistä ikkunoista. Viimeiset tunnit tunnit siis
värisin kylmästä toivoen, että olisimme jo perillä. Viimein,
noin neljältä aamulla, kun saavuimme La Paziin, pihalla oli nolla
astetta ja me ääliön näköisinä kesävaatteissa. Pikaisen
vaatteidenvaihdon jälkeen jouduimme värjöttelemään aamuun asti
avonaisessa bussiterminaalissa, kunnes nappasimme taksin kohti meille
suositeltua halpahippihostellia eli pahamaineista El Carreteroa.
El Carretero on yksinkertaisuudessaan
ghetto, artesaanien ja hippien yösija, jossa voi joko viihtyä tai
sitten ei. Onneksi itse pidän suhteellisen rustisista paikoista.
Ensinnäkin majatalo on suuri, siinä on ainakin 5 kerrosta ja
lukemattomia sänkyjä. El Carreterosta kulkee lukemattomia
tarinoita, ja jokainen voi miettiä mielessään sitä, miksi ovi on
takalukossa ja sänkypaikka annetaan vain sille, joka näyttää
naamaltaan riitävän köyhältä. Eurooppalaisia ei juuri ole, tai
he ovat niitä, jotka ovat jo vähintään puoli vuotta eläneet
Etelä-Amerikassa, sen sijaan 80 % El Carreteron asukkaista (joista
moni asuu kuukausia) on argentiinalaisia, jotka elättävät itsensä
myyden kadulla käsitöitään ja leivonnaisiaan tai tehden temppuja
liikennevaloissa. Tämä avaa oven toisenlaiseen tapaan matkustaa,
joka etenkin argentiinalaisten, joiden pesoilla ei juuri matkustella
ja joille ei dollareja anneta, keskuudessa on erittäin suosittua:
ansaita rahaa paikanpäällä tavalla tai toisella. Etelä-Amerikassa
kuka tahansa voi myydä kadulla mitä tahansa eikä esimerkiksi
hostelleissa tai baareissa väliaikaisesti työskentelemiseen paljoa
viisumeja kysytä tai veroja makseta. Jokaiselle, joka halajaa
Etelä-Amerikkaan, mutta jolla ei ole rahaa, tämä on
mielenkiintoinen tapa kokeilla toisenlaista elämäntapaa, jossa
eletään suoraan kädestä suuhun. Boliviassa tienesti voi olla
parista eurosta jopa pariin kymppiin päivässä, riippuen siitä,
mitä tekee. Tämä kuitenkin riittää elämiseen, kuten myöhemmin
tullaan havaitsemaan.
La Paz on häkellyttävä. Kuin suuri
muurahaispesä identtisiä, puolivalmiin oloisia tiilitaloja, jotka
kiipeävät pitkin vuoren rinnettä 4000 metriin, taustalla siintäen
liki 7000 metrisiä lumihuippuisia vuoria. La Pazissa on tähän
mennessä vieraillesta pääkaupungeista surkein julkinen liikenne –
siellä on todellakin nopeinta kävellä paikasta toiseen. Bussit
ovat pienenpieniä minibusseja eli trufeja, joihin ei todellakaan
mahdu mitään matkatavaroita, ja joiden reitit kulkevat ainoastaan
suusta-suuhun tietona. Takseilla on kiinteä hinta eli 15 bolivianoa
(1,5e) minne tahansa, mutta jos matka on lyhyt, hintaa voi tinkiä.
Kuitenkin uudet tuulet puhaltavat Bolivian kehityksen tiellä –
noin kuukausi sitten La Paziin on avattu häkellyttävä julkinen
liikenne, eli “teleférico”, talojen yläpuolella kulkeva
gondolihissi. Tämä kallis vaihtoehto on kuitenkin ainoa järkevä
kaupungin epämääräisen infrastruktuurin keskellä, jonka kadut
ovat liian kapeat junan tai ratikan rakentamiseen, eikä maaperän
vuoksi metrosta ole puhettakaan. Telefericolla on vasta kolme asemaa,
ja sillä pääsee 3 bolivianolla eli 30 centillä keskustasta 300
metriä korkeammalle El Altoon 10 minuutissa, josta monet tulevat
keskustaan töihin. Nyt matkaan, johon ennen kului ruuhka-aikana yli
tunti, kuluu vain 10 minuuttia. Olin tästä modernista kötöksystä
ällikällä lyöty – sveitsistä tulleilla aurinkopaneeleilla
liikkuvat supermodernit gondolihissit pyyhältävät
tiilitalohökkeleiden yläpuolella paljastaen erilaisen perspektiivin
kaupungista, myös palvelu on ehkä Bolivian parasta:
gondolihisseihin asteltiin punaista mattoa pitkin ja hienoihin
vaatteihin pukeutuneet ovimiehet toivottivat tervetulleeksi ja
miellyttävää matkaa. Empä olisi uskonut moderneimman julkisen
liikenteen, jota olen koskaan nähnyt, löytyvän Boliviasta.
Telefericon sisäänkäynti |
Kuitenkin La Pazin vilkkaus,
saasteisuus ja meluisuus sai minut lähtemään sieltä jo yhden yön
jälkeen Achacachiin, noin kolmen tunnin matkan päässä olevaan
pikkukaupunkiin, jossa sohvasurffaaja Milton otti meidät
sydämmellisesti vastaan. Achacachi on kerrassaan erinomainen paikka.
Siella ei ole oikeastaan mitään mutta siellä on kaikkea. Puolen
tunnin matkan yksi maailman korkeimmalla olevista järvistä, ja
Etelä-Amerikan suurin järvi eli Lago Titicaca, ja toiselle puolella
tunnin matkan päässä on seitsemään tuhenteen metriin kohoava
rivi vuoria. Kaupungista löytyy myös La Pazin läänin suurimmat
sunnuntaimarkkinat, jossa hedelmät ja vihannekset ovat laittoman
halpoja: ostimme neljällä eurolla suuren ananaksen, 25 banaania, 20
mandariinia, 5 suurta sipulia, kaksi kiloa tomaatteja, kaksi kurkkua,
kaksi keräsalaattia, ja lisäksi markkinoiden naiset lahjoittivat
meille paljon kaikkea pientä, kuten valkosipulia, chiliä ja
yrttejä. Täällä Potosin kylmä vastaanotto oli jo kaukana ja
saimme kokea todellista bolivialaista ystävällisyyttä: “yapa,
yapa, yapa” (lahja, lahja, lahja) jauhoi markkinoiden hampaaton
vihannesmyyjä nauraen latoen lisää vihanneksia kasseihimme. Tämä
oli meille tervetullutta, sillä bolivianomme hupenivat päivä
päivältä. Milton itsessään oli suurimpia tapaamiani
persoonallisuuksia. Kuka olisi arvannut, että suttuisiin vaatteisiin
ja lierihattuun pukeutunut aymara- boliviano, joka perii rahaa
julkisen vessan käytöstä työkseen, on oikeasti koulutukseltaan
opettaja, joka osaa neljää kieltä ja tietää esimerkiksi
muumeista ja kantaa lempinimeä “nuuskamuikkunen”? Milton alkoi
majoittamaan sohvasurffaajia pari vuotta sitten ja on majoittanut jo
noin 200 ihmistä tuoden elämäänsä lisää virkistystä. Nyt
hänellä on noin 100 CD- levyä täynnä musiikkia eri maista, joita
hän kuuntelee työnsä lomassa. On musiikkia Ranskasta, Venäjältä,
Japanista ja Suomesta asti. Koko Miltonin perhe oli meille myös
äärettömän ystävällisiä. Ensimmäisenä iltana teimme
argentiinalaistyylistä pizzaa, joka ei tietenkään vastannut
oikeaa, sillä Boliviassa tunnetaan vain yksi juusto: kotitekoinen
tuore lehmänmaitojuusto. Lisäksi ongelmana oli kylmyys, sillä
talon sisälläkin oli vain reilu 10 astetta eikä taikina meinannut
kohota. Pizza oli kuitenkin erinomaista myös Miltonin vanhemmat,
että sisko ja veli perheineen tulivat nauttimaan työmme tuloksia.
Milton ja minä uunituoreen pizzan kimpussa |
Neljän euron ostokset |
Seuraavana päivänä Ezequiel sai
tehtäväkseen valmistaa argentiinalaistyylinen asado, ja lihaa piti
paistaa 15 hengelle takapihan parillassa. Lopputulos oli tyydyttävä,
vaikkakin bolivialaisen lihan laatu ja leikkaus ei ole lähelläkään
sitä, mihin Argentiinassa on totuttu. Lopulta vietimme viisi päivää
Achacachissa, jossa periaatteessa ei ole mitään, mutta lopulta
siellä on kaikki elämään tarvittava. Teimme päiväretkiä
lähellä oleville kukkuloille ja Lago Titicacalle, opettelin
soittamaan Ricardo Wilcaa charangolla ja kuuntelimme Miltonin laajaa
musiikkivalikoimaa. Kaikki illat jaoimme yhdessä Miltonin ja tämän
perheen ja ystävien kesken kokaten ruokia Argentiinasta ja Suomesta,
muun muassa yhtenä päivänä tein korvapuusteja (mukana oli jopa
kaardemummaa, josta loput lahjoitin Miltonille). Vastalahjaksi aina
herätessämme Milton oli tehnyt bolivialaisen aamupalan, kuten
kotitekoista apia ja jotain, joka muistutti riisipuuroa.
Toisinaan palatessamme päiväretkeltä pöydässä odotti quinoa-
tai maníkeitto. Bolivia on maaperältään rikas ja altiplanon
ulkopuolella ilmastoltaan suotuisa kasvattamaan mitä tahansa
vihanneksia ja hedelmiä, joita ikävä kyllä bolivialaiset eivät
hyödynnä niin paljoa, kuin he voisivat – ravinto koostuu kanasta,
lukuisista perunoista, riisistä, pastasta ja quinoasta, esimerkiksi
kasvisruoka on jotain ennenkuulumatonta, soppaan lykätään aina
vähintään kanan jalka tuomaan makua.
Valmistamassa grilliä |
Valmis argentiinalainen sunnuntailounas |
Minun ikioma charangoni! |
Näkymiä kukkultalta |
Siinä vaiheessa kun meillä oli
yhteensä vain 100 bolivianoa jäljellä, eli reilu kymmenen euroa,
päätimme lähteä viimeiseen kohteeseemme, eli Sorataan, kunnes
rahamme loppuvat kokonaan. Sorata on reilu tunnin matka
käsittämättömän mutkikasta tietä altiplanolta laskeutuen
laaksoon 1500 metriä alas päin. Sorata on ehdottomasti
lempipaikkani boliviassa. Ensinnäkin sen ilmasto on ihanteellinen –
edes yöllä ei ole kovin kylmä. Vihreä, hedelmiä täynnä oleva
laakso laskee vuoren rinteitä laakson pohjalla olevalle joelle,
lumihuippuisten vuorten ympäröimänä. Kanat, siat ja lampaat
pomppivat Soratan jyrkkiä katuja ylös ja alas, kaupunki on kuin
valmis valokuvattavaksi postikortteihin, mutta turisteja Sorataan
päätyy vain kourallinen. Tämä on todellinen mysteeri, sillä
Sorata tarjoaa lukemattomia vaellusmahdollisuuksia, on suhteellisen
helposti lähestyttävissä (4 tuntia La Pazista) ja ilmapiiriltään
hyvin ystävällinen. Koska meidän bolivianomme olivat jo vähissä,
päätimme laskeutua joen varrelle telttailemaan. Löysimmekin
mukavan paikan luomufarmin kupeesta, jossa muodollista maksua vastaan
saimme luvan käyttää myös puu-uunia ja keittiötä. Luomufarmia
isännöi väliaikaisesti argentiinalainen hippi, kun bolivialainen
omistaja oli matkoilla. Paikassa vallitsi uskomaton rauha – lehmät
laidunsivat vapaasti pihassa, kissat ja koirat leikkivät keskenään,
linnut lauloivat ja joki virtasi rauhallisesti vieressä. Sinne
olisimme voineet jäädä vaikka miten pitkäksi aikaa.
Oikeastaan Sorata viimeisteli
täydellisesti yhteisen Bolivian matkamme, jonka varrella oli nähty
monenmoista. Bolivia on kulttuurillisesti niin kaukana Argentiinasta
tai etenkin Suomesta, ympäristöltään niin moninainen ja rikas ja
osittain niin saavuttamattomissa, että yhdessä kuukaudessa maasta
ymmärtää vasta hippusen. Moni turisti pyrähtää nopeasti
Bolivian ohi tehden johtopäätöksen: kylmä, epäystävällisiä
ihmisiä, pahaa ruokaa, rumia kaupunkeja. Vain n e, jotka oikeasti
vaivautuvat viettämään enemmän aikaa Boliviassa ottamaan selvää,
mitä kuoren alla on, ymmärtävät, mikä on tämä maa, joka
voimakkaasti pyrkii säilymään perinteisenä, jonka ihmiset ovat
oikeasti niin ujoja, etteivät tiedä, miten asioida ulkomaalaisen
gringon kanssa, maa, joka on suureksi osaksi vielä turistien
saavuttamattomissa, tarjoten erinomaiset pohjat seikkailulle.
Viimeisenä iltana mutustellen puu-uunissa valmistettua pizzaa
viimeisillä penneillämme (pizza on oikeasti yksi halvimpia ruokia –
valmistimme kahdella eurolla kaksi pizzaa, kunhan käytimme juustin
sijaan avokadoa, joka ei maksa juuri mitään boliviassa) totesimme,
että Bolivia vaatii tulevaisuudessa ehdottomasti lisätutkimuksia,
niin paljon paikkoja jäi vielä käymättä.
Kun keräsimme kaikki kolikot yhteen,
rahat riittivät matkaan pois Soratasta, ja Ezequielilla oli
säästössä riittävästi rahaa palatakseen Buenos Airesiin, joka
on kolmen päivän bussimatka. Nousimme bussiin kohti La Pazia, josta
noin puolentoista tunnin päästä Huarinassa minun tuli jäädä
pois. Huarinassa tie risteää – länteen päin mennessä tie
kulkee Peruun, itään tie kulkee La Paziin. Nopeammin kuin
huomasinkaan olin taas yksin, kylmällä ja tuulisella altiplanolla,
odottaen, että bussi kohti Copacabanaa nappaisi minut kyytiinsä.
Jouduin odottelemaan bussia pitkän
tovin, noin tunnin. Oikeastaan se oli ihan hyvä aika kelailla sitä,
että on taas pitkästä aikaa yksin tiellä, enkä ollut oikeastaan
edes suunnitellut sitä, minne menen tai mitä aion tehdä. Viimeinen
kuukausi oli kulunut kuin virtaus, seuraavan kohteen tullen aina
tuulesta. Lopulta bussi nappasi minut kyytiinsä, jossa
vierustoverina olikin joukko tuttuja argentiinalaisia artesaaneja ja
muusikkoja matkalla Copacabanaan, jossa on kuulemma halpa Mariela-
hostelli. Sinne siis. Oikeastaan tämä ei ollut niin yksinkertaista
– minulla oli vain 12 bolivianoa, eli reilu euron, ja matka
kustansi kuskin mukaan 20 bolivianoa. Sympatialla pääsin kuitenkin
kyytiin. Copacabanassa on jopa pankkiautomaatti ja voisin nostaa
vähän lisää rahaa, kunnes pääsen Peruun.
Copacabana on Bolivian äärimmäinen
turistirysä. Tämän vuoksi en sinne oikeastaan koskaan aikonut
mennä. Lago Titicacan rannalla oleva rantakohde on täynnä
moderneja hotelleja, ravintoloita ja käsityömyymälöitä, ja
vaikuttaa Aurinkomatkojen lomakohteelta välimeren rannalla. Lago
Titicaca on niin suuri, että horisonttia ei ole näkyvissä. Mariela
on noin viisi korttelia keskustasta syrjässä paikallisessa
lähiössä, josta ei oikeastaan keskustan hälinästä tiedä
mitään. Alle kahdella eurolla majoittuu “mukavasti”. Toisaalta
hostelli on melko kylmä, sillä yleisillä tiloilla ja keittiöllä
ei ole kattoa, ja käytössä on yksi haaleaa vettä tarjoava suihku.
Toisaalta mitäpä muutakaan voisin odottaa. Kaikki olivat oikeastaan
argentiinalaisia äärimmäisiä budjettireissaajia. Ensimmäisenä
iltana oli erään tytön syntymäpäivät, jollon paikalle olo
kokoontunut noin 30 argentiinalaista, chileläistä ja muutama muusta
maasta tuleva artesaani. Halpa pahvitölkkiviini virtasi, ja patiolle
syntyi suuri nuotio, jonka ympärillä tanssittiin sateesta ja
kylmästä huolimatta. Samoissa merkeissä jatkoi toinenkin päivä
Marielissa, kunnes lähdin Isla del Solille, eli auringon saarelle.
Isla del Sol on yksi Etelä-Amerikan
tärkeimmistä kohteista, sillä sieltä on löydetty Etelä-Amerikan
vanhimpia elonmerkkejä, vanhimmat jäänteet ovat vuodelta 2200 ekr.
Saari on täynnä vanhoja raunioita ja mystiikkaa, ja sen halki
kulkee kuuluisa Inkojen tie, joka kulkee Quitosta, Ecuadorista aina
Santiagoon Chileen asti. Tärkein raunio on Chucaripupata, joka oli
Tiwanaku- kulttuurin uskonnollinen uhrauspaikka. Siinä missä
Tiwanaku- kulttuuri on vielä Inka- kulttuuriakin vanhempaa, myös
Inkoille Isla del Sol oli tärkeä pyhiinvaelluskohde. Saaren
eteläpää on täynnä moderneja hotella ja ravintoloita ja
parveilee turisteja, kun taas pohjoinen on perinteisten
maanviljelijöiden kansoittamaa, ja sieltä löytyy vain muutamia
rustisia majapaikkoja. Suuntasin Marielissa tehtyjen tuttavuuksien
kanssa Challapampaan, Isla del Solin pohjoisosassa sijaitsevaan
pikkukylään, jonne on tunnin matka veneellä. Kylä on todella
idyllinen ja perinteinen upealla hiekkarannalla, jossa ei retkota
yhtäkään turistia. Challapampasta on vain puolen tunnin
kävelymatka Chucaripupataan, jossa olimme ainoat vierailijat. 600
vuotta vanhat Tiwanaku- rauniot huokuvat mystiikkaa ja
suositellaankin, että pyhillä raunioilla kävellään ilman kenkiä
kerätäkseen energiaa. Yövyimme paikallisen perheen kotona, jossa
majaansa piti myös argentiinalainen mies bolivialaisen vaimonsa ja
lapsensa kanssa. Tämä oli jo kaksi vuotta matkustanut ympäri
Boliviaa tutkien raunioita ja soittaen kansanmusiikkia. Ilta olikin
yksi mieleenpainuvimmista – hän istui kuin opettajana kertoen
Boliviasta, Tiwanaku- ja Inka- kulttuureista ja soitti kansanlauluja,
ja me istuimme ympärillä kuunnellen. Pihalla ukkosti ja järvi
pauhasi villinä. Isla del Solissa on käsittämätöntä taikaa.
Suosittelen todellakin kaikille, jotka menevät Isla del Solille,
yöpymään Yumanin sijaan Challamapampassa, tai Challassa, joka on
keskellä oleva vieläkin pienempi kylä.
Seuraavana päivänä päätin
taivaltaa pohjoisesta etelään kuuluisaa Inkatietä pitkin. Matka
kestää noin neljä tuntia ja on täynnä historiaa, vanhoja
raunioita ja perinteisiä maanviljelijätaloja. Ikävä kyllä
matkalla joutuu maksamaan myös muutaman “tietullimaksun”
ahnaille paikallisille, jotka haluavat laskuttaa turisteja siitä,
että he kävelevät Inkatietä pitkin. Tämän johdosta minulle ei
jäänyt juuri penniäkään, ja jouduin pikimmiten palaamaan
mantereelle, vaihtamaan jo ostamani bussilipun lähtöaikaa ja
suuntaamaan kohti Perua. Lähtö ei sujunut sekään niin
kivuttomasti, sillä huomaamattani olin ollut Boliviassa yli 30
päivää, jonka turistiviisumi sallii, ja jouduin maksamaan noin
kymmenen euroa sakkomaksuja.
Inkojen pyhiinvaellusreitti |
Challan kylän hylätty ranta |
Bolivia oli siis jätetty taakse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti