Aina kun tulee uuteen maahan alkaa
ensimmäisenä katselemaan, että mikä täällä nyt sitten on
erilaista. Argentiinan ja Bolivian rajalla ero on huimaava. Sen
sijaan Perun ja Bolivian altiplanolla eroa ei juuri huomaa. Talot
ovat edelleen päällystämättömiä tiilimörskiä peltikatolla,
edelleen on kylmä, järvi on edelleen suuri kuin meri, ihmiset ovat
edelleen aymarataustaista alkuperäisväestöä, kaduilla parveilee
edelleen cholitoja. Mototaxeja, eli bollywood- leffoista tuttuja
intialaisia moottoripyörätakseja, on Boliviaa huomattavasti
enemmän. Matkalla viereeni istui chileläinen poika, joka oli jo
pidemmän aikaa kierrellyt Boliviaa soitellen quenaa, eli
alkuperäisväestön huilusoitinta, rahoittaakseen retkeään.
Jutustellessa matka sujuikin kuin lentäen ja pian jo saavuimme
Punoon.
Punossa minut majoitti Javier, aymara-
taustainen paikallinen mies, joka on työkseen videokuvaaja ja
editoija. Javier näyttikin minulle niin hänentekemiään
folkmusiikkivideoita, että häätaltiointeja. Punon sanotaan olevan
Perun kansanmusiikin sydän, ja kulttuurillisesti Puno onkin yhtä
Bolivian altiplanon kanssa, melkein kaikkien asukkaiden ollessa
sukujuuriltaan alkuasukkaita. Javier kertoi, että vaikka Perun
vanhimmat juuret löytyvätkin Punon ympäristöstä, ovat
nykyihmiset etääntyneet todella paljon omista juuristaan – moni
ei enää osaa puhua aymaraa (tai quetchuaa, joka tuli aymaran
jälkeen inkojen valloittaessa) ja moni ei tiedä mitään Punon
ympärillä olevista raunioista tai vanhoista inkasymboleista. Javier
oli yksi heistä, kunnes ulkomaalaiset alkoivat kysellä häneltä
kysymyksiä, jolloin hän alkoi ottaman selvää omista juuristaan.
Nyt Javier on jo ekspertti ja tuntee kaikki alueen legendat, inkojen
symbolit ja jokaisen kivenraunion sekä sen merkityksen. Moni turisti
pyyhältää Punon ohi vieraillen nopeasti “kelluvilla saarilla”
antamatta sille Punon ansaitsemaa arvoa. Todellisuudessa Punossa on
tutkittavaa vaikka kuukaudeksi. Minulla ei ollut kuukautta aikaa,
itseasiassa vietin Punossa vain kolme yötä. Kerkesimme kuitenkin
tutkia Punon kaupunkia, jossa on siisti kolonialaistyylinen keskusta
länsimaisilla kävelykaduilla ravintoloineen ja yökerhoineen, sekä
keskusaukio, joka on erottamaton osa perulaisia kaupunkeja (paitsi
yhtä, joka tulee myöhemmin selville), eli Plaza de Armas, “aseiden
aukio”. Tämä juontaa juurensa espanjalaisten valloituksen
ajoille, jolloin espanjalaiset valloittajat rakensivat kaupungit
armeijastandardien mukaisesti siten, että aseiden aukio oli
asevarastona siltä varalta, jos alkuasukkaiden kanssa tulee
kahakkoja. Punon lisäksi vietimme yhden päivän Chucuitosissa,
puolen tunnin minibussimatkan päässä Punosta, josta löytyy
esimerkiksi “la caja real”, eli paikka, jossa intiaanit maksoivat
veronsa espanjalaisille. Chucuitossa oli muiden raunioiden lisäksi
myös ns. “El templo de la fertilidad”, joka muiden
inkaraunioiden tavoin on vielä toistaiseksi selittämätön
keskeneräinen inkatemppeli, josta löytyy erikoisia esineitä, joita
on kerätty inkojen taloista, ilman selitystä, miksi niitä löytyi
sänkyjen alta. Sanotaan, että nämä puikulat olivat
rituaaliesineitä, jotka lisäsivät hedelmällisyyttä. Mutta kuka
tietää – inkoilla tai tiwanakuilla ei ollut kirjoitettua kieltä
epämääräistä “solmukirjoitusta” lukuunottamatta, jota vain
harva osasi, eikä sitä tänä päivänäkään ole vielä
selvitetty.
Menneiden vuosien lisäksi Javier antoi
minulle antoisan kattauksen myös Perun nykypäivään ja
poliittiseen myllerrykseen, alkaen 80- ja 90- luvulla vainonneesta
terrorismista ja huumejengeistä, jolloin kahdeksan jälkeen illalla
koko maassa oli ulkonaliikkumiskielto, nykypäivän tällä hetkellä
meneillään oleviin aluevaaleihin, joita ei voi olla huomaamatta.
Perinteisen julistetaktiikan lisäksi monet talot on maalattu
vaalilupauksilla ja kaduilla pörrää tuon tuostakin vaalikulkueita
rumpuineen tai suurine kaijuttimineen, joista pauhaa cumbia.
Punolaiset ovat nykyiseen hallitukseen erittäin pettyneitä, joten
uusia tuulia kaivataan. Kuulemma Punon alue on Perun köyhimpiä ja
ikävä kyllä nykyinen hallitus ei kunnioita alkuperäisväestöä,
heidän kieltään tai kulttuuriaan, vaan näkevät nämä lähinnä
taakkana Perun kehityksen tiellä kohti länsimaista valtiota,
länsimaisten yhtiöiden ostaessa Perun maita ja yrityksiä (nyt
esimerkiksi perinteinen perulainen virvoitusjuoma eli “Inka Kola”
on Coca Colan firman nimissä). Pääkaupungissa Punon alueelta
aymaraa puhuvaa alkuperäisväestöä kohdellaan jopa rasistisesti.
Alkuperäiskansaa ja mustia pidetään muuta tyhmempänä ja
yksinkertaisempana, jotka eivät esimerkiksi kuulu hallitukseen.
Toisaalta he olivat täällä jo kauan ennen espanjalaisia, joiden
jälkeläisiä suurin osa pääkaupunkilaisista on. Vaikka Puno on
muuten yhtä köyhä kuin Boliviakin ja kulttuuriltaan hyvin
perinteinen, pääsin näkemään siellä myös joitakin hallituksen
moderneja aikaansaannoksia, kuten todella upean uuden julkisen
yliopiston, joka on kaikille ilmainen. Yliopistokampus pesi mennen
tullen kaikki, mitä Suomessa on, lasisilla ja värikkäillä
tuliterillä rakennuksillaan, ja modernilla kampusalueella
puistoineen ja suihkulähteineen. Lisäksi kävin vierailemassa
yliopiston maataloustieteellisen laitoksen tutkimuslaitoksella, jossa
tutkittiin turskien kasvatusta kasvatusaltaissa. Kaikki tämä antoi
minulle suuret halut alkaa opiskelemaan uudestaan.
Vaikka olin viettänyt Lago Titicacalla
jo kymmenisen päivää, ei matka ole täydellinen ilman Perun puolen
saaria, eli Uros- heimon totora- heinään rakennettuja kelluvia
saaria, Amantaní- saarta jossa puhutaan quetchuaa, sekä aymara-
kielistä Taquile- saarta. Uros- heimon kelluvat saaret (“islas
flotantes”) ovat oma lukunsa. Inkojen valoittaessa Lago Titicacan
rannikkoa eivät järven eteläpuolella asuvat aymara- kieliset
alkuasukkaat halunneet antautua Inkojen valtaan, vaan legendnan
mukaan pakenivat totora- kaislaveneillään Lago Titicacan ulapalle.
Useita vuosia he asuivat veneissään, kunnes alkoivat kehittämään
teknologiaa, jolla saattoi rakentaa kaisloista kelluvia saaria,
joiden päälle pystyi rakentamaan taloja. Nykyään Uros- heimolla
on noin 20 kelluvaa saarta, joilla asuu yhteensä liki 300 perhettä.
Kaikki, mukaan lukien talot, sängyt, koulu jne. On rakennettu
totora- kaislasta. Nykyään heillä on kutenkin myös moderneja
moottoriveneitä, joilla he menevät viikoittain mantereelle ostamaan
ruokatuotteita. Heidän elinkeinonsa perustuu puhtaasti kalastamiseen
ja käsitöiden myymiseen, sillä kaislasaarilla ei voi kasvattaa
mitään, eikä oikeastaan myöskään pitää kotieläimiä.
Vieraillessamme yhdellä Uros- saarella ajauduin juttelemaan joukkion
argentiinalaisen pojan kanssa, joka oli niinikään yksin reissussa.
Aloimme leikkimään kylän lasten kanssa, jonka jälkeen lasten isä
kutsui meidät talon sisälle. Talo oli hyvin yksinkertainen, siinä
oli yksi huone, jossa oli kaislasta tehty sänky, jossa koko perhe
nukkui, ja pieni pöytä. Kuulemma talo on hyvin miellyttävä –
siitä ei tule tuuli seinistä eikä vesi katosta läpi. Vaikka
perheen kesken puhutaan aina aymaraa, koulussa lapsille opetetaan
espanjaa, jota he osasivat käyttää meidä kanssamme. Poistuin
Uros- saarilta hyvillä mielin. Ainoa tapa vierailla saarilla (ellei
satu tuntemaan jotain, joka olisi Uros- heimosta, joka on
epätodennäköistä) on ottaa opastettu retki, joka satamasta
ostettuna kustantaa 10 solea, eli kolmisen euroa, ja kestää noin
kaksi tuntia. Vaikka tätä mainostetaan “turismo comunitario”,
eli yhteisöturismina, joka edesauttaa saarien väestöä, kertoi
talon isä, että heidän ainoa tulonsa ovat käsityöt, joita
turistit ostavat, eikä heille makseta mitään muuta. En ollut ikinä
nähnyt niin yksinkertaista elämää – asua pienenpienissä
kaisloista rakennetuissa saarissa keskellä suurensuurta järveä.
Matka oli kaikkien 10 solen arvoinen, tai oikeastaan 20 solen, sillä
lopulta ostin toisella 10 solella matkamuistoja.
Seuraava saari oli amantaní, jossa
yövyin paikallisessa perheessä niinikään “turismo comunitario”-
merkeissä. Amantaní saaren 800 perheen asukkaat ovat kasvissyöjiä,
eikä siellä tunneta myöskään moderneja viihdytyksiä, kuten
internettiä, eikä puhelinverkkoyhteydet pelaa. Amantaní saaren
kukkulalta aukesi upea auringonlasku, ja illalla meidät (turistit)
puettiin paikallisiin vaatteisiin ja meille opetettiin tansseja
muiden paikallisten kanssa. Vaikka tämä kaikki oli puhtaasti
turisteille järjestettyä, pidin amantani- saaren ilmapiiristä,
minua kohdeltiin puhtaasti ihmisenä, vieraana, eikä gringana, jolta
voi syytää rahaa tyhmyyksistä. Kylän mies opetti minulle uusia
niksejä charangolla. Viimeinen saari oli Taquile, jossa muiden
turistien syödessä 30 solea (liki 10 euroa) maksavaa turskaa, minä
ja argentiinalainen ystäväni söimme “alaluokan” kala-aterian
eli purkkisardiineja ja kuivahtanutta leipää. Taquile- saarella oli
paljon samaa henkeä kuin Isla del Solilla – ikivanhoja kapeita
mukulakivikatuja ja alkeellista teknologiaa – esimerkiksi pellot
kynnettiin edelleen härkien avulla, kuten Euroopassa 1000 vuotta
sitten, sillä autoja, traktoreita tai muitakaan moottorilla toimivia
aparaatteja ei ole. Taquile päätti mainiosti jo yli 10 päivää
kestäneen Lago Titicaca- retkeni, joka ulottui Achacachista järven
pohjoispuolelta Copacabanan ja Chuquiton lisäksi aina Punoon asti,
järven eteläpuolella.
Peru on jokaisen seikkailijan ja
sisäisen Indiana Jonesin paratiisi. Siinä missä Peruun on tallottu
jo selkeä “gringoreitti”, jonka noin 90 % turisteista suorittaa,
on suurin osa maasta tutkimatonta ja täynnä vanhoja raunioita ja
luonnonihmeitä, jotka odottavat löytäjäänsä. Sormeni suorastaan
syyhysivät päästä tutkimaan kaikkea sitä, mitä Perusta
löytyykään. Esimerkiksi uusia raunioita löydetään melkein
vuosittain, kuten hetki sitten löydetty Choquequirao
jonka sanotaan olevan kuuluisaa Machu Picchuakin
mahtavampi (mutta jonne on kolmen päivän kävelypampa), tai 900
metriä putoava Yumbillan vesiputous, joka myöskin löydettiin vasta
alle 10 vuotta sitten, joka ei ole riittävästi herättämään
turistien kiinnostusta muiden Perun nähtävyyksien keskellä. Oli
kuitenkin hillittävä itseni ja lähdettävä tutkimaan Perua pala
palalta.
Matka jatkui siis Cuscoon, ehkäpä
Etelä-Amerikan turismin ytimeen heti Rio de Janeiron jälkeen. Matka
ei oikeastaan sujunut täysin ongelmitta, sillä noin kuuden tunnin
matkan jälkeen matka katkesi siihen, että maatilalliset olivat
ryhtyneet kapinoimaan ja sulkeneet tien suurilla kivillä aiheuttaen
kilometrien pitkän autojonon. Paikalla oli kymmeniä poliiseja
tarkkailemassa tilanteen etenemistä, mutta maatilallisilla oli
ilmeisesti täysi oikeus sulkea tie, ja poliisien tehtävänä oli
ainoastaan suojella ihmisiä välikohtauksista. Syy tiesulkuun
liittyi ulkomaalaisiin mineraalikaivoksiin. Toisaalta bussissa olevat
ymmärsivät maatilallisia, , mutta kun olimme olleet jo 5 tuntia
jumissa ja itse kukin halusi päästä jo jatkamaan matkaa, suurin
osa bussin väestä ryhtyi osoittamaan mieltään, jolloin lopulta
yli 100 ihmistä oli huutamassa noin viidelle maatilalliselle, jotka
pitivät tiesulkua. Lopulta tämä tuotti tulosta ja matka jatkui.
En muista, että meillä olisi
historiantunneilla puhuttu paljoa Cuscosta. Harva Suomessa on edes
kuullut tuon sanan. Kuitenkin liki jokainen, joka vierailee
Etelä-Amerikassa, sisällyttää matkaansa myös Cuscon, ja syystä.
Koko Ecuadorista Chileen inka- imperiumin pääkaupunki, jos niin
sitä voitaisiin kutsua, sijaitsi nimittäin Cuscossa, ja sen Pyhässä
Laaksossa eli “Valle Sagrada”. Cusco ei ole mikä tahansa
kaupunki, se on kaupunki, jonka raunioiden päälle espanjalaiset
rakensivat omansa, sen mikä nyt on nähtävissä. Nimenomaan
raunioiden päälle; noin kuukausi sitten vesijohtoremonttia tehdessa
löydettiin, että nykyisen turistien kävelykadun alla on
itseasiassa vanhat inka- kaupungin rauniot. Näitä tutkittiin
aikansa ja nyt tie pitäisi saada uudelleen käyttöön, joten kylmän
viileästi rauniot peitetään taas, kunnes taas joskus tehdään
vesijohtoremonttia. Nykyisten kirkkojen perustukset ovat vanhoja
inkojen palatseja, joiden päälle rakennettiin kirkot. Muutama
kävelykatu on edelleen inkojen aikaista mukulakivikatua, jotka
johtavat niihin raunioihin ja inkojen palatseihin, joita
espanjalaiset joko eivät löytäneet tai jättivät tuhoamatta.
Kaupunkin välittömässä läheisyydessä on esimerkiksi Saqsaywaman
ja moni muu suuri inkojen linnoitus. Näistä kuun ja apinoiden
temppeli löydettiin vasta muutamia vuosia sitten, ja en ovat
edelleen vapaasti tutkittavissa, ilman minkäänlaista vartiointia.
Koska turisteilla harvoin on ylimääräistä aikaa, tai he eivät
ole tietoisia näistä temppeleistä, ovat en lähinnä paikallisten
leikkikenttinä. Esimerkiksi yksikin tunnelisto, jolla ei tietääksen
ole edes nimiä, on täynnä eri huoneisiin johtavia tunneleita,
joista löytyy esimerkiksi uhrialttareita, ja monia kiveen hakattuja
muodostelmia, joita kukaan ei osaa selittää.
Olin harvinaisen oikeutetussa asemassa,
sillä minut majoittivat Abel ja Vittorio, jotka toimivat esimerkiksi
turistioppaina ja heillä on vapaaehtoistyöjärjestö. He tunsivat
Cuscon historian viimeistä pisaraa myöten, eivätkä ainoastaan sen
mitä kirjat kertovat, vaan heillä tuntui olevan henkinen yhteys
menneiden aikojen inkoihin, joka heijastui heidän tavastaan kohdella
raunioita ja puhua menneistä legendoista ja tarinoista. Oli todella
uskomatonta astella tässä inkojen pyhässä kaupungissa, jossa ei
oikeastaan ollut yhtään paikkaa, jossa ei voinut nähdä jotain
inka- ajoilta peräisin olevaa, oli se sitten keskellä asumalähiötä
oleva uhrikivi, jossa nuoret rakastavaiset ihastelivat välkkyvää
nyky-Cuscoa, tai sitten pala muuria, jonka yhteyteen köyhä perhe on
rakentanut oman mörskänsä. Vaikka turismi kukoistaa ja kaupungissa
on satoja hotelleja ja turistiravintoloita, on Cusco edelleen köyhä.
Abel ja Vittorio asuvat “Villa San Blas”- nimisessä lähiössä,
joka antoi paljon historiallista keskustaa todenmukaisemman kuvan
nyky-Cuscosta, jonka asukkaita ei kiinnosta pätkääkään se, mitä
Cusco joskus oli, joka esimerkiksi näkyy siinä, että kävelykadun
alta löytyneet rauniot päätettiin haudata uudelleen ikiuneen.
Esimerkiksi juuri kukaan lähiössä ei tiedä, että polku, jota
pitkin he joka päivä nousevat kotiinsa, on kuuluisa Inkojen pyhä
tie. Heidän talonsa oli suhteellisen alkeellinen ja palautti mieleen
sen, että se mihin me olemme tottuneet, ei päde kaikkialla:
lähiössä juokseva vesi on saatavilla ainoastaan viiteen asti
illalla, sunnuntaisin ei ole sähköä vasta kuin illalla, kuumaa
vettä ei ole saatavilla ja lämmitystä ei ole. Cusco on noin 3300
metrin korkeudessa ja keskilämpötila on vain noin 13 astetta, yöllä
lämpötilan helposti pudotessa jopa viiteen asteeseen. Kolme vilttiä
tuli tarpeeseen nukkuessa. Vaikka on hyvä karaistua ja nähdä
toisenlaisia todellisuuksia, en erityisesti nauttinut hiusten pesusta
kylmässä vedessä, kun vessassakin oli jäätävän kylmä.
Villa San Blas, jossa asuin |
Muutaman päivän vietettyäni Cuscossa
oli aika kohdata se, mikä on monen koko Etelä-Amerikan matkan
kohokohta: Machupicchu, tämä inkojen rakentama kaupunki korkealla
kukkulalle keskelle ylämaasademetsää, jonka tarkoitusta ei vielä
tänäkään päivänä tiedetä, sen rakentaminen kun oli vielä
keskeneräistä espanjalaisten saapuessa, se löydettiin vasta noin
100 vuotta sitten, eikä inkoilla ollut kirjoitettua kieltä.
Machupicchulle on monia vaihtoehtoisia reittejä, parhaimmillaan 10
päivän kävelystä ykkösluokan junamatkaan ja bussikyytiin
paikanpäälle, jolloin ei tarvitse kävellä kilometriäkään. Itse
halusin tehdä noin viiden päivän kävelyn yli Salkantay- vuoren,
mutta lopulta en löytänyt seuralaisia, joiden kanssa lähteä
matkaan. Päädyin halvimpaan vaihtoehtoon: noin 30 kilometrin
kävelyyn Ollantaytambo- kylästä (tai itseasiassa 30 min
bussimatkan päässä sieltä). Juna kustantaa ulkomaalaisille yli 50
euroa, ja bussimatkakin Machupicchulle maksaa noin parikymmentä
euroa suuntaansa (ja tällöinkin on käveltävä 10 km, sillä
bussilla pääsee vain Santa Teresaan, josta on otettava minibussi
Santa Mariaan, josta on otettava taksi hidroelectricolle, josta on
käveltävä 10 km), kun taas Ollantaytambolle pääsee vain kolmella
eurolla. Itseasiassa bussimatka ei ollut edes mahdollinen, sillä
kyläläiset olivat sulkeneet tiet suurilla kivillä kapinoidessaan
siitä, että vaikka heidän mailtaan pumpataan kaasua ulkomaille, on
kaasu siellä koko maan kalleinta. Tiesulku oli jatkunut jo useita
päiviä.
Ollantaytambo itsessään on todella
mielenkiintoinen pikkukylä, vaikkakin harmillisesti hyvin
turistisoitunut viimeaikoina, johtuen siitä, että kylän yhteydessä
on useita komeita inkaraunioita ja lumihuippuisia vuoria. Sattumalta
pohtiessani yösijaa tapasin perulaisen couchsurffarin joka ohjasi
äärimmäiseen halpamajoituspaikkaan – kirkon majoitustiloihin,
joista sai sängyn vain 7 solella eli 2 eurolla, joka on halvin, mitä
Perusta voi löytää. Peru on hieman Boliviaa halvempi eikä sieltä
saa juurikaan neljällä eurolla kahden hengen huonetta parvekkeella,
kuten Boliviassa, tai 1,5 eurolla jaettua huonetta hostellista.
Nukkumaan oli mentävä varkain, sillä seuraavana päivänä on jo
viideltä oltava tomerana ylhäällä.
Yksi asia jäi huomimatta
Ollantaytambossa, joka pisti silmään: kylä on täynnä poliiseja.
Puhutaan siis noin parin tuhannen hengen kylästä, jossa oli noin 30
poliisia partioimassa mellakkovarustuksineen, johtuen juurikin
tiesulun aiheuttamista mellakoista, joissa jo yksi henkilö oli
menettänyt henkensäkin. Yöllä, noin 11 aikaan heräsin
mellakointiin. Tämä kuitenkin taltutettiin nopeasti poliisien
toimesta.
Kello viisi alkoi olemaan jo valoa ja
minä olin pirteänä vierailemassa raunioilla, sillä siihen aikaan
ei ollut vielä ketään vartioimassa ja sinne pääsi ilmaiseksi
“takaovesta”. Inkaraunioilta oli upea tarkkailla auringonnousua
ja kylän heräämistä. Kuudelta kylässä on jo täysi tohina,
kaupat auki ja torilla pöydät täynnä hedelmiä ja vihanneksia.
Perussa päivä tuntuu alkavan muutaman tunnin Argentiinaa
aikaisemmin, Argentiinassa kuudelta en vielä lähtisi kaduille
kävelemään, sillä on vielä säkkipimeää ja kaikki nukkuvat.
Se, että Peru on lähempänä päiväntasajaa aiheuttaa sen, että
täällä aurinko nousee pari tuntia aiemmin, jolloin myös ihmiset
tuntuvath eräävän pari tuntia aiemmin. Päiväntasaajalla ympäri
vuoden aurinko nousee kello 6 ja laskee kello 6. Kello seitsemän
olin kuitenkin jo perulaisen Edgarin kanssa matkalla kohti kuuluisaa
“km 82”, eli pistettä, jota lähemmäksi ei pääse, etenkään
nyt kun tie on lakon vuoksi tukittu. Täällä tapasimme neljä
chileläistä ja ranskalaisen pojan, joiden kanssa lähdimme yksissä
tuumin taivaltamaan kohti Machupicchua. Matkalla on useita raunioita,
joita voi vapaasti tutkia. Vain muutama oli meidän lisäksemme
valinnut kävelyn, ja rauniot ja upeat maisemat olivatkin yksin
meidän ihailtavanamme. Noin kymmenen tunnin kävelyn aikana maisema
muuttui ensin kuivasta altiplanosta lopulta ylämaasademetsään –
korkeuseroa on liki 1000 metriä.
Kello 6 Ollantaytambossa |
30km kävelymatkalla Aguas Calientesiin |
Vaikka maasto ei ollut vaikeaa, oli 30
km – eli liki 10 tuntia pausseineen – lopulta jaloille aika
raskas temppu, enkä olisi enää montaa kilometriä jaksanut
kävellä. Saavuimme lopulta pieneen Aguas Calientes- kylään, joka
on täysin turismin ympärille rakentunut Machupicchu- kylä myöskin
sen mukaisilla hinnoilla. Lopulta, etsittyämme noin tunnin ja
tingittyämme ankarasti, saimme noin neljällä eurolla per naama
sängyn siististä paikasta, jossa jaoin huoneeni chileläisen
Danielan kanssa – meillä oli jopa oma vessa ja suihku!
Iltamyöhällä hotellihuoneita voi irrota hyvinkin halvalla, kun
hotellit haluavat kaikki huoneet täyteen. Machupicchulla
kalleimmista huoneista maksetaan jopa sata euroa. Metsästäessämme
halpaa ruokapaikkaa niinikään jouduimme petkutuksen uhriksi –
ovella luvattiin hampurilaisateria juomalla parin euron hintaan,
mutta lopulta juoma oli pieni lasillisen niin pahan makuista litkua,
joten päädyimme tilaamaan oluen, joka kustansi liki viisi euroa,
hampurilainen oli surkean pieni ja “tuplahampurilainen”
itseasiassa tarkoitti pihviä ja juustoa, ja päälle heitettiin 15
% pakolliset tipit, jolloin olimme jo kypsyneet koko Machupicchuun.
Seuraava aamu kuitenkin toi tullessaan jotain suurta.
Heräsimme noin kello neljä aamulla ja
kokoonnuimme hotellin edessä taskulamppujen kanssa. Miksi? Moni,
joka on käynyt Machupicchulla, tietää, että on paljon pyrkijöitä,
jotka haluavat olla ensimmäisenä ylhäällä. Auringonnousu autolla
Machupicchulla ei ole jotain, mitä näkee joka päivä. Me emme
olleet poikkeuksia. Koska pojilla oli viidelle pojalle vain yksi
vessa ja suihku, myöhästyi lähtö liki viiteen asti, jolloin tuli
jo kiirehtiä. Koska olin viettänyt jo noin kuukauden 3000 – 4500
metrin korkeudessa, olivat keuhkoni hyvin tottuneet ohuempaan ilmaan,
ja 2000-3000 metrin korkeudessa oleva Machupicchu oli kuin
lastenleikkiä, juoksin mäkeä ylös kuin gebardi ohittaen muita
ihmisiä. Minä ja chilelänen Pedro kiidimme ylös ohittaen
jokaisen, joka oli lähtenyt nousemaan meitä ennen, juosten ylös
koko 500 metrin nousun ilman yhtäkään paussia. Kun olimme
ylhäällä, noin 40 minuuttia myöhemmin, paljastui vuorten takaa
ensimmäiset auringonsäteet ja huokaisimme tyytyväisinä – olimme
ensimmäiset Machupicchulla, ainoastaan en, jotka tulivat autolla
ylös, olivat meitä ennen (noin 20 henkeä). Machupicchu on jotain
sellaista, joka monelle tulee ensimmäisenä mieleen
Etelä-Amerikasta, tuo Inkojen pyhä kaupunki, joka on täynnä
magiaa ja mystiikkaa. Jokainen on nähnyt kuvia Machupicchusta, mutta
kun näin sen ensimmäistä kertaa, peittosi näky kaikki kuvat.
Pedro tuumasi: “los incas fueron locos cuando construyeron esto”.
Inkat olivat hulluja kun rakensivat tämän. Machupicchun yläpuolella
pienen kukkulan laella, jonne johtavat kapeat vuoreen hakatut
portaat, häämöttää vieläkin maagisempi Waynapicchu, jonne ikävä
kyllä turvallisuussyistä saa nousta vain parisataa ihmistä per
päivä, ja nämä liput myydään jo kuukautta ennen. Emme olleet
vielä saavuttaneet tavoitettamme, vaan matka jatkui vielä 500
metriö ylöspäin Machupicchu- vuorelle, josta raunioita voi
tarkkailla lintuperspektiivistä. Ovet avattiin kello 7 ja lähdimme
nousemaan, taaskin tavoitteina olla ensimmäisenä ylhäällä. Tällä
kertaa auto ei ole enää vaihtoehto, joten kilpailu oli
rehellisempää. Tunnin nousun päästä saavutimme huipun
ensimmäisinä Pedron ja Jorgen kanssa, ja tuijotimme hämmentyneinä
alhaalla häämöttävää Machupicchua ja Waynapicchua, turistien
näyttäen pieniltä kuin muurahaiset. Tämä oli todella yksi
elämäni häkellyttävimmistä näyistä ja hetkistä, jota en tule
koskaan unohtamaan. Päivä oli täydellinen, pilvet olivat
väistyneet, vuorelta avautui uskomaton panoramanäkymä ympärillä
oleville lumihuippuisille vuorille ja alhaalla leviävään
viidakkoon.
Ensimmäisinä ylhäällä: Minä, David (Chile), Pedro (Chile) ja Edgar (Peru) |
On huomautettava, että Machupicchu-
vuorelle nousu ei todellakaan ole korkeanpaikankammoisille tai
heikkokuntoisille. Tämä on verrattavissa siihen, että kiipeäsi
Halti- tunturille tunnissa, ja vielä päälle ohuemman ilman
vaikutukset. Tästä huolimatta huipulle kiipeää päivittäin
nelisensataa ihmistä. Jos kiipeäminen olisi yksinkertaisesti tietä
pitkin nousua olisi tämä helppoa, mutta Machupicchu- vuorelle on
noustava inkojen tekemää kapeaa kiviportaikkoa, joka on paikoittain
todella jyrkkä ja kapea, ilman minkäänlaista kaidetta sen varalta,
jos tippuu. Ohituksia ei esimerkiksi vastaantulijoiden kanssa voi
tehdä, vaan on odotettava “ohituspaikoilla”. Katso kuvia ja
mieti, podetko sinä korkeanpaikankammoa tänne noustessasi.
Huipulla tuule: Minä ja kaverit Jorge ja Pedro Chilestä |
Waynapicchu- myös tuonne pääsee kävellen kapeita portaita pitkin! |
Ihailtuamme Machupicchua pari tuntia
yläilmoista laskeuduimme raunioille, lepäsimme tunnin muinaisilla
istutusterasseilla, ja kiersimme vielä ilta-auringossa kaikki
rauniot läpi, kun ihmisiä ei enää ollut paljoa. Moni turisti
tulee päiväretkelle Cuscosta, jolloin yhden-kahden aikaan on jo
lähdettävä paluumatkalle. Me sen sijaan olimme iltaan asti,
jolloin pilvet nopeasti peittivät taivaan ja alkoi ukkostaa. Meillä
oli vielä vuori laskeuduttavana, eikä minulla ollut mitään
sadevaatteita. Tämä päättyi siten, että hyppelehdin hiukan liian
nopeasti mäkeä alas kaatuen ja lyöden voimakkaasti kämmenpohjani
kiveen. Jos olisin tiennyt, että vielä tänä päivänä, kuukauden
kuluttua tästä, en voi käyttää oikeaa kättäni, olisin ehkä
ottanut tilanteen vakavammin. Kivusta ja tuskasta huolimatta totesin,
ettei käynyt mitenkään, lähdimme chileläisten ystävien kanssa
kauppatorille syömään, sillä meillä oli jo rahat lopussa ja
kauppatorilta saa mahatautiriskistä huolimatta mahantäytettä
oikeasti kahdella eurolla ilman tippiä, ja juhlimme onnistunutta
päivää paikallisilla oluilla. Käteni käärin jääpussiin, jotta
kipu hellittäisi, odottaen, että seuraavana päivänä käsi olisi
normaali.
David (Chile), Tedy (Ranska) ja Daniela (Chile) |
Se ei ollut. Koko kämmenpohja oli
turvonnut ja sinivihreä enkä saanut liikutettua peukaloani.
Totesin, että ehkä jotain on vialla, ja menin paikalliseen
terveyskeskukseen, joka ei aivan täysin vastannut niitä
strandardeja, joihin Suomessa olin tottunut. Kukaan ei osannut sanoa
mitään, joten he lähettivät minut Cuscoon yksityiselle klinikalle
tutkittavaksi. Tässä vaiheessa on huomioitava, että tulimme 30
kilometriä kävellen Aguas Calientesiin eikä minulla todellakaan
ole varaa maksaa junaa. Onneksi tiesulku oli viimein auennut, ja
selvisimme kymmenen kilometrin kävelyn ja kahden taksin avulla
päätielle, josta bussi veisi meidät Cuscoon. Tämäkään ei
mennyt niin yksinkertaisesti. Minulla oli enää 100 solea jäljellä,
eli noin 25 euroa, kun taas matka maksaa vain 25 solea. Yleensä
Etelä-Amerikassa ei ikinä tule maksaa suurilla seteleillä, sillä
ei ole vaihtorahaa, tai sitten voi käydä niinkuin minulle kävi.
Halusin vain päästä Cuscoon enkä miettinyt mitään antaessani
uunituoreen 100 solen setelin, jolloin rahastajanainen meni etsimään
vaihtorahaa. Pian hän palasi ja selitti, että minun antamani seteli
on väärennetty. Todellakin seteli, jonka hän minulla antoi, oli
väärennetty, muttei todellakaan minun setelini. Konna vaihtoi
setelini väärennettyyn ja väittää, ettei se kelpaa. Aloin
vänkäämään hänen kanssaan sanoen selkeästi, että hän vaihtoi
setelin eikä minulla ole aikomustakaan antaa toista seteliä, eikä
minulla itseasiassa ole penniäkään, joka oli totta. Vedin
poliisinkin mukaan toimintaan mutta lopputulos oli se, että setelini
oli mennyttä ja minulla oli vain väärennettyä rahaa. Onneksi
chileläiset ystäväni maksoivat matkani Cuscoon, ilman tätä
olisin jäänyt jumiin kipeän käteni kanssa ilman penniäkään.
Voin kertoa lopputuloksen: saavutin
hetkellisesti niinsanotun matkamasennuksen. En tiennyt sellaisen
olevan olemassakaan. Sen lisäksi, että lopulta maksoin noin 150
euroa yksityiselle klinikalle ja käteni nivelsiteiden todettiin
revähtäneen, sain käteeni kipsin, muutama unohtunut asia Suomessa
toi lisää päänvaivaa ja pankkiautomaatti tuntui varastaneen
parisataa euroa tililtäni, jähmetyin paikoilleni noin viikoksi.
Todellakaan yhden viikon aikana en tehnyt yhtään mitään,
vaeltelin hieman ympäri Cuscoa, kulutin rahani internettiin, katsoin
elokuvia ja nukuin. Oloani ei oikeastaan parantanut se, että nukuin
Abelin sotkuisen huoneen lattialla, jossa minulla ei ollut omaa
rauhaa, kylmää suihkua vaikeutti se, etten voinut käyttää oikeaa
kättäni ja lopulta sain taas jostain mahataudin. Heissä ei ollut
mitään vikaa – Abel, Vittorio ja muut kumppanit yrittivät saada
oloni mahdollisimman hyväksi tehden mainioita ruokia, ja pari kertaa
lähdimme myös tanssimaan salsaa.
Naapurin koiruli! |
Lopulta minun oli kerättävä itseni
ja lähdettävä jatkamaan matkaa. Suunnan etsiminen tuotti ensin
vaikeuksia, mutta lopulta suunta löytyi. Kirjoitukset ovat pahasti
myöhässä, mutta juttua tulee myöhemmin..
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti