Etelä-Amerikka.... tropiikkia,
hiekkarantoja, palmuja, salsaa ja caipirinhoja? Unohda.
Etelä-Amerikka on paljon muutakin. Tällä hetkellä tutustun
kaikkein kylmimpään osaan, eli Altiplanoon, ja kirjoitan tätä
blogitekstiä sormet kohmeessa lämpötilan ollessa nollassa (ulkona
pakkasta).
Viime tekstissä pyörittiin vielä
Saltassa. Totta, Saltassa ilmasto on pääasiassa ympäri vuoden
lämmin, koska Salta on vain noin 1000 metrissä. Vietinkin Saltassa
viikon. Viime blogitekstin jälkeisenä päivänä kävimme
vaeltamassa San Lorenzossa, puolen tunnin matkan päässä Saltasta,
vuorilla, jotka kuuluvat Yungaan, eli subtrooppiseen, vihreään
metsään. Paikkoja meille näytti paikallinen sohvasurffaaja Rodrigo
ja tämän kaveri koiriensa, Inkin ja Tinkin, kanssa. Oli mahtavaa
päästä ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen vaeltamaan vuorille,
ja neljän tunnin vaellus luonnon keskelle sai sisäisen seikkailijan
taas heräämään. Maailma on muutakin kuin kaupunkeja, kuten Buenos
Aires ja Salta. Vuoren huipulla, noin 2500 metrissä, nautimme matea
ja totesimme, että tämä on sitä elämää.
Yhtenä päivänä Felix kutsui minut
ja pari muuta yliopistokaveriani tämän maatilalle asadolle (eli
grillijuhlalle, jos sanaa ei ole vielä opittu), ja tämä täyttikin
kaikki rentouttavan loman elementit. Tarjolla oli enemmän lihaa kuin
kykenimme syömään ja päivä oli paahtava. Muistelimme kuluneen
lukukauden kommelluksia. Felix asui noin 40 km Saltan keskustasta
upealla yli 100 vuotta vanhalla estancialla, eli ranchilla, johon
kuului valtava patio uima-altaalla. Illalla lähdimme viettämään
viimeistä iltaa yhdessä melkein 10 yliopistokaverin kanssa. Viikko
Saltassa ei ole täydellinen ilman visiittiä casonaan, eli
perinteiseen peña- taloon. Peña, jossa olinkin käynyt jo kahdesti
aiemmin Buenos Airesissa ja Santo Toméssa, on perinteinen
pohjois-argentinalainen iltama, jossa lauletaan paikallisia lauluja,
chacareraa ja sambaa, ja mahdollisesti myös tanssitaan. Koska oli
maanantai, ilta oli suhteellisen rauhallinen, ja kolme oli tuonut
mukanaan instrumenttejä. Peña ei perinteisesti ole mikään
“esitys”, vaan casonaan kokoontuu paikallisia musiikin ystäviä
omien instrumenttiensä kanssa, ja yleisö osallistuu laulun ja
tanssin muodossa. Tämä oli täydellinen päätös Salta-
täyteiselle viikolle, ja fiilistelinkin kavereideni kanssa ennen
lopullisia hyvästejä chacareran tahdissa, nauttien maailman
parhaita empanadoja, sekä maistellen viinejä ehkä yhdestä
maailman tunnetuimmasta viinintuottaja-alueesta.
Seuraavana aamuna varhain matka jatkui
kohti Cafayatea, parisataa kilometriä eteläänpäin. Matkalla näin
sellaisia luonnon taidenäytteitä, että olin mykistynyt
ihastuksesta. Katoskaa kuvia ja päätelkää, miten näihin voi
reagoida, kun uusia ihmeellisiä kivimuodostelmia tulee jokaisen
kulman takaa vastaan.
Saavuin Cafayateen uskomattoman tuulen
saattelemana, pari tuntia aikataulusta myöhässä. Minun oli
tarkoitus nähdä majoittajani Daniel tämän ovella yhdeltä, mutta
saavuin paikalle puoli kolmelta. Minulla oli vain tämän osoite,
joten lähdin kyselemään niiltä ihmisiltä, joita satuin
löytämään, joita ei ollut monia. Kaupunki vaikutti
aavekaupungilta tyhjine katuineen, tuulen nostattaen hiekkatieltä
pölyä, joka tunkeutui silmiin ja sieraimiin. Kaikki liikkeet ja
ravintolat olivat kiinni. Kysellessäni ohjeita kadunkulkijoilta
minua ohjattiin keskustan ulkopuolelle lähiöön, joka ei
“buenosairesilaisen” näkökulmasta vaikuttanut kovin
houkuttelevalta. Lähiö vaikutti slummilta, jossa työskentelin
Buenos Airesissa, ilman rapaa ja hieman siistimpi. Kadunkulkijat
ohjasivat minua sinne tänne ja kadun löytäminen tuntui
mahdottomalta, sillä katujen nimiä ei ollut merkitty ja numerot
tuntuivat menevän miten sattuu. Oikeastaan oli haastavaa löytää
edes joku, sillä kaduilla ei todellakaan ollut ketään. Kaikki
löytämäni ihmiset olivat kuitenkin ystävällisiä ja auttoivat
löytämään kadunpätkän, josta Danielin talo löytyi lopulta.
Daniel ei tietenkään ollut kotona, joten asetuin ovelle
odottelemaan. Käärin itseni huiviin suojatakseni lentävältä
pölyltä, laitoin napit korviin ja aloin nauttimaan matea.
Oikeastaan epätoivoinen tilanne talon ovella, hiekkamyrskyssä,
nälkäisenä ja ilman yösijaa vaikutti heikolta, mutta luotin
siihen, että kaikki kääntyy vielä hyväksi. Näin kului pari
tuntia, kunnes Daniel saapui paikalle moottoripyörällään.
Daniel oli uskomaton ihminen,
sellainen, jota tämä maailma tarvitsee lisää. Hän työskentelee
Cafayaten lähellä luonnonpuistossa, ja sattuman kautta päätyi
sohvasurffaajaksi, tai päätyi majoittamaan ulkomaalaisia
asunnollaan, jossa työnsä vuoksi viettää hyvin vähän aikaa, eli
se on joutilaana. Daniel lähti näyttämään Cafayatea, joka on
viinikeidas kymmenine kuuluisine viinitiloineen. Täältä löytyy
myös juuret yhdille Argentiinan varhaisimmille intiaanisuvuille,
joiden jättämiä merkkejä saattoi löytää sieltä täältä.
Daniel oli syntynyt Cafayatessa ja hänellä oli todella paljon
informaatiota alkuperäisväestöstä ja alkueen historiasta. Daniel
kertoi: “Täällä asuivat Santa Marina- intiaanit, ja puhuivat kakán,
kunnes Inkat tulivat Cuscosta ja valloittivat alueen, jolloin väki
alkoi puhumaan quechuata*. Espanjalainen valloittaja osasi puhua
quechuata, joka todennäköisesti auttoi valloittamaan Saltan ja
Jujuyn alueet, kuka tietää, ehkä muuten he eivät olisi koskaan
valloittaneet Saltaa ja Jujuyta”. Tällöin kiinnostuin todella
alueen historiasta, ja päätin ottaa enemmän selvää siitä, mitä
täällä on oikein tapahtunut ja mitä täällä tapahtuu tällä
hetkellä, liittyen alkuperäisväestöön, jotka edelleen asuvat
Saltassa ja Jujuyssa.
Ikävä kyllä Danielin piti lähteä
seuraavana aamuna varhain Saltaan koulutukseen, mutta hän
luottavaisesti jätti minulle kämpän ja skootterin avaimen, jolloin
molemmat ovat vapaasti käytössäni niin kauan kun vain haluan.
Seuraavana päivänä siis heräsin yksin ilman yhtäkään
ihmiskontaktia Cafayatessa, vaikka minulla olikin käytössäni
asunto ja skootteri, eli “La Poderosa”, jonka nimesin “Che”
Guevaran mukaan. Näin “Che Heikkilä” otti siis “La Poderosan”
alleen ja lähti tutkimaan tutkimattomia reittejä. Päädyin
Kallchakí- alkuperäisyhteisön “El Divisadero” kylään Cajón
vuoren juurella, 6 kilometriä Cafayaten keskustasta. Siinä missä
ihmiset elivät edelleen alkukantaisesti vuohineen savi- ja
risumajoissaan, myyden käsitöitään, oli näillä jo dollarin
kuvat silmissä väittäen, etten saa mennä kävelemään
joenvartta, ellen maksa 150 pesoa oppaalle. “Opas” alkoi
selittämään uskomattomia tarinoita vaaroista, joita minulla siellä
tulee odottamaan. Daniel oli kertonut minulle näistä ihmisistä, ja
sanoi, että jos seuraan jokea, enkä mene yksin, ei minulle käy
mitään. Toisaalta minua hämmensi myös se, että paikalla oli
paljon poliiseja. Näitä “oppaita” tuntui olevan paikka täynnä
hyökäten turistien kimppuun pesojen perässä. Onneksi löysin pian
kaksi argentiinalaista suunnilleen saman ikäistä opiskelijaa La
Platasta, joiden kanssa lähdimme auktoriteettia uhmaten vaeltamaan
joenvartta. Reitti on nimeltään “seitsemän vesiputousta”,
sillä joki nousee jatkuvasti ylös päin, seitsemän vesiputouksen
verran. Seitsemännelle vesiputoukselle nouseminen vaatii jo
huomattavasti vuorikiipeilykokemusta ja se on kahden päivän nousu,
kun taas kolmannelle nousee helposti ilman opasta, neljännelle ja
viidennellekin saman päivän aikana, mutta pienen kiipeilyn
tuloksena. Alanin ja Hermanin kanssa kipusimme melko pienin
ponnistuksin puolessatoistatunnissa kolmannelle vesiputoukselle,
kunnes nouseminen alkoi vaikuttamaan jo melko tekniseltä,
ongelmalliselta, ja ehkä jopa vaaralliselta. Onneksi takaa tuli
kaksi englantilaista paikallisen oppaan kanssa. Oppaalla oli
paikalliseen tapaan poski täynnä kokalehtiä, joita hän imeskeli
rauhallisesti.
Niin, on kerrottava jotain koka-
kasvista, jota moni Euroopassa ei tiedä. On totta, että kokasta
tehdään kokaiinia, joka on voimakas huume. Alunperin kokaa
käytettiin kuitenkin piristävänä ja lääkekasvina, jota
jauhetaan ja imeskellään poskessa, tai siitä tehdään teetä.
Täällä myydäänkin kokalehtiä kaikissa kioskeissa ja kaupoissa.
Koka- kasvilla on paljon piristäviä vaikutuksia, ja
se auttaa jaksamaan ohuessai vuoristoilmassa. Ikävä kyllä kokaa ei
saa kuitenkaan viedä mukanaan esimerkiksi Euroopaan, sillä se
koetaan huumeena.
Matka jatkui – oppaan,
englantilaisten turistien, Alanin ja Hermanin kanssa lopulta nousimme
viidennelle vesiputoukselle. Nousu oli jo sen verran tekninen, etten
ilman opasta tähän olisi välttämättä ryhtynyt. Lasku sujui kuin
hujauksessa. Olimme jo matkalla ystävystyneet sen verran, että
päätimme nähdä illalla poikien kanssa, joka kuitenkin osoittautui
ongelmalliseksi, sillä minulta oli saldo loppu eikä kylässä
voinut ladata saldoa. Internettiäkään ei tietenkään ollut
käytössä. Täällä jostain syystä minulle ei voi edes soittaa,
jos minulla ei ole saldoa. Oli siis siirryttävä retro- aikaan, joka
on onneksi vielä hyvin suosittua Argentiinassa, eli vanhanaikaiseen
puhelinkoppitekniikkaan.
Ennen iltaa päätin kuitenkin jatkaa
seikkailuja “La Poderosan” kanssa. Jotta pääsisin syvemmälle
Saltan historiaan, oli välttämätöntä käydä alueen vanhimmassa
kaupungissa, eli San Carlosissa, 20 kilometrin päässä. Tämän
mission toteuttamista autti ystäväni “La Poderosa”, jonka
kanssa kiisin pitkin kuuluisaa Ruta 40:n pitkin, joka vie Argentiinan
pohjoiskärjestä Ushuaiaan asti. San Carlos perustettiin 1500-
luvulla, eli se on yksi Argentiinan vanhimpia kolonisaatiokaupunkeja,
mutta kaupunki vaikutti nukkuvan ikuista siestaa. Sievällä
keskusaukiolla tarkkaili tilannetta muutama vanhempi mies, mutta
muuten kylä oli autio. Museo, jossa olin ainoa vieras, tarjosi
minulle kattauksen Calchaquie- laakson värikkääseen historiaan
aina alkuperäisväestön alkuajoista inkojen ja lopulta
espanjalaisten valtaukseen asti. Olin vierailuun ja tietokattaukseen
tyytyväinen ja palasin Cafayateen.
Illalla yhdeksän aikaan suuntasin siis
keskustan “locutorioon” eli puhelinkioskiin. Tämä oli
jännittävää, sillä en ollut koskaan ennen käyttänyt
puhelinkoppia tai puhelinkioskia, miten sitä nyt kutsuisi. Näppäilin
numeron moneen kertaan, mutten saanut sitä toimimaan. Kioskin nainen
auttoi minua, mutta pettymyksekseni en kuullut vastausta. Olin
kuluttanut kolme pesoa. Päätin kuluttaa toiset kolme pesoa uuteen
puheluun, ja lopulta sainkin vastauksen, ja sovimme tapaamisajan
tiettyyn kellonaikaan keskuspuiston keskellä. Kaikki hyvin retroa,
pidän siitä. Argentiinalaiseen tapaan 15 minuuttia myöhässä.
Koska opiskelijoina heilläkään ei ollut paljoa rahaa käytössä,
päätimme suunnistaa huhujen mukaan olemassaolevaan työläisruokalaan
kaupungin laidalla. Ohjeet olivat melko epäselvät “10 korttelia
kunnes tie muuttuu soratieksi, sitten kolme korttelia sinne, sitten 2
korttelia tänne” jne.. Kysellen, melkein 30 minuutin kävelyn
jälkeen löysimme “Comedor La Juanita”, eli Juanitan
työläisruoakalan. Retrotunnelma jatkui, ruokala oli yksi kolkko
huone, jossa oli muutamia epäsiistejä pöytiä, yksi perhe syömässä
ja televisiosta pauhasi jalkapallo. Tilasimme locroa, eli paikallista
maissikeittoa, ja litran viiniä. Yhteensä ruoka ja viini kolmelle
maksoi 6 euroa. Ruoka ja viini oli maukasta. Ulkona oli jäätävän
kylmä. Retroilta sai täydellisen lopun biljardiottelulla paikassa,
joka voisi olla suoraan 80- luvulta kirkkaanvihreine seinineen,
täynnä vanhoja flippereitä, pelikoneita ja biljardipöytiä.
Taustalla soi cumbia.
Matka jatkui niin pitkälle, kuin
julkisille kulkuneuvoilla pääsee, eli Angastacoon, pieneen
tuppukylään vuorten helmassa. Saavuin Angastacoon, joka vaikutti
olevan vielä San Carlosiakin kuolleempi. Kuvankauniisti vuorten
keskellä lepäävä kaupunki tuntui olevan täysin hylätty.
Keskusaukion laidalla näin yhden käsitöitä tekevän naisen pienen
pojan kanssa, ja menin kyselemään yösijaa. Tomera 8 vuotias Miquel
lähti näyttämään minulle yösijaa, eli kunnan yöpymistiloja.
Kunnalla oli yksi sänkyjä täynnä oleva huone, josta saisin
yöpaikan rehdillä kolmen euron hinnalla. Miquel oli innoissaan
turistista, ja lähti näyttämään minulle kylää. “Tässä on
kirkko, tuolla asuu Señor Juan Pablo, tuossa on posti ja tuossa
huoltoasema”. Kysyin, mistä urheilusta Miquel pitää. Miquel
kertoi: “Pidän koripallosta, opettaisin Teidät pelaamaan
koripalloa, jos minulla olisi koripallo. Cafayatessa kuulemma myydään
koripalloja”. Lupasin ostaa, jos menen käymään siellä. Kysyin,
mistäköhän kylästä saisi ostettua ruokaa. Miquel kertoi, “kyllä,
on yksi ruokala jossa tehdään voileipiä; ensin otetaan leipä,
sitten laitetaan salaatti, leikataan tomaatti, paistetaan milanesa
(kuorrutettu pihvi), kananmuna, laitetaan kaikki yhteen, sitten
tuodaan lasi johon kaadetaan limsaa, ja se maksaa yhteensä 30
pesoa”. Todella kattava kuvaus. Ikävä kyllä kello oli viisi ja
ruokala aukeaa vasta kahdeksalta illalla. Miquel vei minut kioskiin
jossa myytiin alfajoreja, joita söin pahimpaan nälkääni. Miquel
ei tajunnut, etten oikeasti asu Angastacossa, ja kyseli: “Tunnetteko
Te señor tämän ja tämän, onko Teillä täällä paljon
ystäviä?”. Hauska piirre oli, että Miquel oli ensimmäinen
argentinalainen, joka teititteli minua. Myöhemmin selvisi, että
pohjoisessa ihmiset ovat paljon kunnioittavampia, ja teitittelevät
kaikkia, joita eivät tunne ennestään. Vaikutti siltä, että
Miquelia kiusattiin koulussa. Miquel kertoi: “Voin kuvitella, että
siellä Buenos Airesissa on vielä paljon enemmän poikia, jotka
kiusaavat. Täällä on poikia, jotka kirjoittavat seinille, mutta
minä en koskaan ole kirjoittanut seinille”. Yllätyin hieman, kun
Miquel yllättäen kysyi: “Paljonko rahaa Teillä on?”. Sanoin:
“minulla on 10 pesoa”, joka on alle euron. Miquel laskeskeli
päässään ja lopulta vaikutti yllättyneeltä. “Wau.... sillä
saa 20 lasikuulaa. Osaatko pelata? Mennään ostamaan, huoltoasemalla
myydään”. Angastacossa ei vielä tunneta internettiä, ja koska
Miquel on köyhästä perheestä eikä hänellä todennäköisesti
ole videopelejä, ovat lasikuulat vielä kova juttu. Siispä menimme
ostamaan lasikuulia, ja Miquel opetti pelaamaan lasikuulilla,
voittaen kaikki minun 20 kuulaani. Miquel kertoi: “Tiedän Saltassa
paikan, jossa myydään lasikuulia, nyt kun osaat pelata, voit käydä
ostamassa ja pelata Saltassa poikien kanssa”. Miquelin piti mennä
kotiin syömään, joten palasin majoituspaikkaani seuraten
paikallisten poikien jalkapallopeliä. Illalla kävin syömässä
Miquelin kuvaileman voileivän. Angastaco oli täyttänyt odotukset.
Majoituspaikkaan oli saapunut saltalainen perhe, joka otti minut
vastaan suurella rakkaudella kutsuen kotiinsa Saltaan, jos joskus
vielä palaan.
Seuraava päivä alkoi epävarmasti,
sillä halusin jatkaa syvemmälle vuorille, mutta yksikään bussi ei
enää mennyt eteenpäin. Minua varoitettiin liftaamasta, sillä
Bolivian rajalla on viimeaikona kadonnut ihmisiä. Olin edellisenä
päivänä tutustunut Gabrieliin, paikalliseen englanninopettajaan,
jota kiinnosti minut epätavallinen matkani ja hän halusi auttaa
minua. Gabrielilla oli melko epätavallinen tarina: Hän oli ollut
huumeaddikti, kunnes kääntyi uskovaiseksi ja oli jopa käynyt
Suomessa ja Ruotsissa kirkon lähettämänä. En voinut uskoa, että
täältä Argentiinan syrjäisestä tuppukylästä löytäisin
jonkun, joka oli käynyt Isojoella, joka on vain muutama tunti minua
kotoani. Nykyään Gabriel opettaa englantia alkuperäisväestön
kylässä neljän tunnin kävelymatkan päässä Angastacosta.
Gabrielin opettajaystävä oli matkalla vesikuljetusrekalla
syvemmälle vuoristoon, jolloin minulle järjestyi kyyti samassa
rekassa. Veimme vettä pieniin tuppukyliin, maatiloihin ja
yksittäisiin taloihin ympäri Calchaquie- laaksoa, rekkakuskin ja
opettajan kertoen minulle kylistä ja ihmisistä.
Päädyin Seclantásiin, kylään, joka
ei ollut yhtään Angastacoa suurempi, eikä kaduilla ollut yhtään
enempää ihmisiä. Satuin kuitenkin löytämään porukan nuoria
Buenos Airesista, jotka olivat järjestämässä aktiviteettejä
kylän lapsille viikon ajan. Sain majoituksen parilla eurolla kunnan
majoitustiloista heidän kanssaan. Illalla käveleskelin pitkin
kylää, kunnes muuan vanhempi mies, Luis, kutsui minut juttelemaan
kanssaan katukivetykselle. Hän kyseli: “missä mahtaa olla Suomi,
miten sinne pääsee, hevosella vai kenties bussilla?”. Juurikin
keskusaikiolle laukkasi neljä hevosta, ja Luis kertoi: “Nuo ovat
hevosia. Ne syövät ruohoa ja niillä voi ratsastaa. Ymmärrätkös?”.
Jätin Luisin jatkamaan elämän tarkkailua ja palasin
majoituspaikkaan. Illalla lähdimme yhdessä tuumin paikalliseen
kuppilaan, jossa meitä opetettiin tanssimaan chacareraa, paikallista
tanssia. Tämäkin tuppukylä oli ylittänyt kaikki odotukseni. Yöllä
oli jäätävän kylmä, viisi pakkasastetta. Seuraavana aamuna kello
seitsemän pääsin taas bussilla jatkamaan matkaani kohti seuraavaa
etappia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti